søndag den 19. august 2012

Første skoledag på WGHS

Richard og Merryl viste mig rundt på Webster Groves High School (WGHS), dagen inden jeg skulle starte. Så jeg vidste, hvor min locker var, hvor jeg skulle gå hen for at finde de forskellige lokaler, og hvor kantinen var. Så jeg vidste en smule om, hvor jeg kunne "finde mig selv når jeg blev væk". Det giver vist ingen mening, for tror sgu ikke, at jeg har fundet mig selv i alt der her endnu. Haha, det tager nok noget tid. 

Davids kæreste Marissa kom og hentede David og jeg og kørte os til skole. Klokken var ikke mere end syv, så der var længe til at skolen startede, så jeg gik lidt på gangene som Palle alene i verdenen og prøvede at se lidt vigtig ud ved at gå hurtigt frem og tilbage for at ligne en, der ledte efter noget (eller nogen). Jeg tror bare jeg lignede, hvad jeg var: en venneløs udvekslingsstudent. I hvert fald gik jeg til min første time, der på mit skema hedder ESL. Det er engelsk. Men hvad der er specielt ved denne class, er at vi ikke får engelsk undervisning, men derimod bare hyggesnakker. Det er nemlig kun for udvekslingsstudenter (vi er 3) og elever, som kommer fra et andet land, men er flyttet hertil med deres familier. Flere af dem har boet her i mere end 5 år. 
Det var en super sjov måde at starte dagen ud på, for de har alle rigtig meget humor, og læren ved virkelig, hvordan man får folk til at grine. Hvad vi kan bruge denne class til er at få hjælp med vores lektier fra de andre fag og ellers snakke lidt om vind og vejr og derudover få svar på tvivlende spørgsmål man eventuelt måtte have. Mine efterfølgende classes er også rimelig gode. German er faktisk mit yndlingsfag (det er noget nyt!), men måske ændrer det sig, når skolen for alvor går i gang. Mit skema ser sådan her ud:


Skolesystemet er bygget sådan op at man har en dag 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. Dag 1 hopper jeg ESL over og går direkte til min journalism-class. På dag 2 starter jeg med ESL, men hopper derimod journalism over og går direkte til team sport, osv. Så man skal altid holde et vågent øje for, hvad dag det er, for det fortæller en del om, hvilken class man ikke skal gå til.

Den første dag handlede primært om, at lærerne i de forskellige fag skulle forklare alle reglerne som f.eks. (og jeg overdriver ikke), at der er 3 grunde til, at de kan sende en direkte hjem: hvis du er påvirket af stoffer, hvis du har medbragt våben og sidste ting; hvis ikke du er respektfuld overfor læren... kan godt lide at respekt for læren er med på samme liste som stoffer og våben. Men så ved vi også, at vi IKKE må det, og at vi skal være fair overfor Mr. & Mrs. Lærer. Så kan vi ikke sagsøge dem for ikke at have fortalt os det.

Du følges ikke med en klasse som i Danmark. Du går fra klasse til klasse og skifter dermed hele tiden klassekamerater. Så mødes du med Peter og John til German og Susi og Leo til Psychology. Der er dermed ingen 9.B, men derimod hele årgange: Freshman, Sophomore, Junior and Senior. Jeg er Senior.

Det var den 14. august, at jeg havde første skoledag, så jeg håber på, at jeg snart har vænnet mig til skolesystemet og kan finde rundt på gangene. Jeg bruger ikke mit kort over skolen længere, men det er kun, fordi jeg er for stædig og "vil-selv-uden-hjælp"-agtig. Så jeg håber da, at det snart går fremad. Hvis man kommer for sent for mange gange, får man eftersidning, så det vil jeg ikke risikere.

4 kommentarer:

  1. Puha, sikke da en start. Der er meget nyt må jeg sige. Fede regler i har på skolen. Mon egentlig ikke det samme gælder på Virklundskole, det er bare ikke noget læren vælger at nævne den første dag efter ferien ;-)forstår bare ikke dit skema. Betyder det at du har de samme 6 fag i hele første semester/de første måneder?

    SvarSlet
  2. Ja, det var lidt af en omvæltning, haha! Men man vænner sig stille og roligt til det :)
    Jeg har de samme 6 fag hver dag i hele første semester (varer indtil jul), og så er det først derefter, at jeg skal følge mit andet semester med andre fag (nogle går igen) :-)

    SvarSlet
  3. Kære Mikkel

    Nåh, hvor ser din værtsfamilie sød ud! Dér får du det bare godt. Jeg blev rigtig glad for at se det billed af jer sammen. Giver det mening at hilse fra en fjern onkel?

    Og sikke da et skoleskema, dét gad jeg sørme godt at have. Journalism, wauw! Du skriver jo i forvejen fængende. Nu får du skærpet dine færdigheder yderligere. Glæder mig til at høre, hvordan læreren griber undervisningen an.

    Sjovt med de geder, hva'? Har du hørt, at vores lille dejlige hund, Daisy, er død? Hun elskede også geder. Eller rettere gedekiddene. Vi havde en gang ét kid, som Daisy nærede de moderligste følelser for. Hun lagde sig fladt ned i græsset, mavede sig frem, centimeter for centimeter, for ikke at skræmme kiddet. Halen kunne Daisy dog ikke styre, den viftede fra side til side. Kiddet tog i øvrigt ikke notits af Daisys anstrengelser - hun elskede at være genstand for hundens opmærksomhed. Gedemor var ikke helt så tilfreds. Hun stangede af og til efter hunden.

    Ha' det fortsat godt.

    Kh. onkel Lars

    SvarSlet
  4. Kære Lars

    De er så søde. Du kan tro, at jeg nyder det her. Jeg lovede at hilse dig fra Merryl og de andre. I dag havde vi min ældre værtsbror ovre til aftensmad, så vi aftalte at spille tennis på lørdag. Naboen er ikke en Fru Olsen, men til gengæld to lækre tennisbaner. Dem har jeg endnu ikke brugt, så det glæder jeg mig til

    Gederne er rigtig sjove dyr, ja! Dem elsker jeg højt.

    Har godt hørt med Daisy. Det er jeg rigtig ked af at høre. Daisy har jo bare altid været der, så det er godt nok trist. Jeg tror, Daisy var den første hund, jeg nogensinde fik mig selv til at snakke med. Efter at have låst mig inde på badeværelset i skræk for, hvad hun ville gøre naturligvis. Jeg kan huske, at hun altid var ude i haven, når vi kom, fordi I vidste, at vi var så bange for hende. Det er godt nok nogle år siden nu.

    Håber ellers du har det godt!

    Kh Mikkel

    SvarSlet