onsdag den 15. august 2012

New York

Efter at have sagt farvel til mor, far, Fie og Mathilde tog jeg skridtet videre og fik - i fællesskab med de andre danske Exploriusser fra samme flyafgang som min - checket min bagage ind. Det er sjovt, hvordan man på det tidspunkt var spændt, men uden egentlig helt at forstå, at det var nu, hele showet vil begynde!
Vi fløj i over otte timer, men turen føltes ikke så lang som den kunne. Det var i et SAS-fly, hvilket jeg aldrig har prøvet at flyve i før, så jeg kunne (sammen med min sidemakker vel og mærke) beundre alle funktionerne og nyde de bløde sæder. Da vi endelig kom til New York var det sent nok til at man kunne spise aftensmad og få timer senere var det tid til at gå i seng. Så selvom man kan flyve rundt i dag og ankomme til sine destinationer tidligere end nogensinde før, så er én rejsedag stadig en HEL rejsedag. Især med den amerikanske lufthavnssikkerhed!


Vores hotelværelse i New York. Jeg delte det her værelse med to nordmænd, og fordi jeg var sidste mand til mølle, fik jeg æren af at sove i "klap-ud"-sengen, som man kan se henne ved døren :)



Bethesda Fountain i Central Park


Marcus (der er en af Explorius' andre udvekslingsstudenter) og jeg


Central park! Jeg synes det er fantastisk, hvordan der midt i en hektisk storby, som man måske endda kan kalde for verdens hovedstad, kan finde en park af denne type


Skyskrabernes afspejlning i vandet fortæller vist historien selv: Det er virkelig en park midt i storbyens ræs!






Good taste travels well! Vi kunne godt lære lidt om at lave bedre reklamer i Danmark ;-) 


Jeg vil gerne have oplevet New York om aftenen... og specielt Times Square!


Hard Rock Cafe! Det kan jeg kun anbefalde. Det er gratis, og så er det faktisk en kæmpe oplevelse, at se alle de ting som nogle af rock/pop-historiens største kunstnere har givet fra sig



De lover store ting i N.Y. - med god grund! ;-)


Man kan vist ikke se det på det her billede, men The Halal Guys sælger faktisk Hotdogs, hvilket vi fandt ret ironisk. De har dem overalt i New York




N.Y.-skyline fra Brooklyn's point of view



Et sidste billede I New York - taget i Newark Airport lige efter vi er nået i gennem Security Check. Sofie, en anden udvekslingsstudent, skulle kun mellemlande i St. Louis, men jeg skulle lande der for good. Klokken er cirka 05.45 her, og vi havde endnu ikke sovet! At rejse er at leve. At rejse er hårdt ;-)
Mindre end 4 timer senere skulle jeg møde Winstein-Hibbs-familien, så jeg var noget spændt!


New York er en fantastisk by, og jeg kan kun anbefalde at man besøger byen. Og helst i mere end 2-3 dage, for det eneste problem var måske at der ikke var dage nok til at gøre alt, hvad jeg gerne ville. Vi så kun tingene meget overfladisk. F.eks. kørte vi kun i gennem Brooklyn, og så steg vi lige hurtigt ud af bussen for at tage billeder af Manhattan, for så at køre tilbage til Manhattan og shoppe videre. Jeg vil måske gerne have oplevet mere af lokalsamfundet i New York, så jeg håber, at jeg meget snart får muligheden for at komme tilbage dertil og se tingene mere dybdegående og måske have flere dage. Derudover tror jeg også, at det er alt for meget at være 40 mennesker. Alting tager længere tid, når man skal ud at se noget, så det er nemmere bare at sende folk ud i shopping-livet, og det var de fleste sikkert også tilfredse med.

Jeg kan i hvert fald kun anbefalde Explorius' program. Det fungerer så godt, og de finske koordinatorer, der skulle følge os rundt i New York havde sat sig godt ind i sagerne og forstod virkelig at få styr på alle 40, selvom de faktisk ikke var ældre end i begyndelsen af 20'erne. 
Når man er i New York, tror jeg de fleste gerne vil videre til sin værtsfamilie, selvom man helt klart også nyder det energiske storbyliv. Og jeg tror heller ikke, at man er så nervøs for at rejse videre til sin værtsfamilie, fordi man får nogle dage til at tænke på noget andet, og man så er en gruppe, der kan snakke om det i 3 dage!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar