tirsdag den 18. september 2012

Rosh Hashanah

Der har været lidt problemer med at få det her indlæg opdateret, men nu skulle den gerne være der! Så nej, Karoline, mit tomme indlæg var ikke en prank - der var blot lidt tekniske problemer ;)

For to dage siden, søndag den 16. september, fejrede jeg Rosh Hashanah (på dansk: "årets hoved"), der er det jødiske nytår. Denne gang det 5773. år, og det var jeg heldig at fejre med nogle mennesker, der virkelig nød denne dag. Min familie og jeg var nemlig inviteret over til nogle af deres venner, og moren, Karen, i den familie fejrede det ved at sige: "We made it one more year!"

Omkring bordet blev der sagt flere fælles hebraiske bønner, og så gik folk ellers til maden, der udelukkende var vegetarisk, da familien vi spiste hos er vegetarer. Det var en rigtig hyggelig aften, og hvad jeg især synes om var at fejre noget med det religiøse som primære begrundelse. 



For lige at give en ide om, hvem mine familiemedlemmer er: 
Joseph, Merryl og Richard til højre og David og jeg til venstre

2 kommentarer:

  1. Ser hyggeligt ud. Hvor må det bare være fedt at få så mange forskellige oplevelse.
    Jeg har lige nogle spørgsmål.
    1) hvordan fejre man jødisk nytår?
    2) hvorfor er Det ikke alle mændene der har den der lille hat på baghovedet?
    3) HVORDAN I ALVERDEN KLAREDE DU DIG UDEN KØD? ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var rigtig hyggeligt! :-)

      Jeg ved ikke så meget andet om fejringen end, hvordan vi gjorde det: at bede nogle forskellige hebraiske bønner, spise æbler og hvidt brød med honning, drikke vin og saft, spise god mad samt have en hyggelig aften! Så der var ikke noget med fyrværkeri, nytårstaler, serpentiner, nytårshatte og andet blingbling ;-)
      Ang. jødehatten så fik alle mulighed for at tage en på, men fordi ingen i min familie gjorde det, forholdte jeg mig også bare "hatteløs" ;)
      Og ja, jeg er virkelig ikke til vegetarisk, og den der ide om "at vi bare bruger bønner og laver noget, der LIGNER kød" siger mig ikke det store, men det smagte nu ikke helt dårligt faktisk :)

      Slet