onsdag den 14. november 2012

Forrygende Paul McCartney koncert

Søndag den 11. november var jeg til min længeventede Paul McCartney koncert, og jeg kan sige så meget; det var ventetiden værd!

Min værtsbror David, hans ven Gus og jeg kom til Scottrade Center klokken halv otte, hvorefter jeg ved indgangen fik taget mit kamera fra mig. Man må åbentbart ikke have et kamera af den størrelse med ind til koncerten og selvom jeg prøvede at overtale dem - ligesom ved Friendship Dance, hvor jeg overbeviste vagten om, at det altså ikke var jeans jeg havde på, men chinos - var det selvfølgelig ikke muligt at tale dem til at lade mig komme ind med mit kamera. Så jeg måtte efterlade det i en garderobe sammen med min bagpack, øv! Havde ellers håbet at jeg kunne dele nogle af mine egne billeder med jer, men det kan jeg så desværre ikke så har i stedet fundet nogle koncertbilleder fra internettet. Da jeg omsider accepterede, at jeg ikke kunne tage mit kamera med ind, var jeg klar til koncerten. Og nu kan jeg også godt se, at jeg slet ikke ville have haft lyst til at afbryde indlevelsen i koncerten for at tage billeder, for det var virkelig en forrygende koncert.

Paul McCartney spillede både gamle Beatles-sange og flere af hans egne, nyere sange, og faktisk spillede han intet mindre end 38 sange! Selvom det ikke er en specielt stor procentdel af, hvad han har udgivet, så nåede vi fra "Let It Be" til nyere sange fra hans seneste album (Kisses on the Bottom) som "My Valentin", men primært var sangene de ældre hits som alle kender. Både "Hey Jude", "Yesterday" og "Back in the U.S.S.R." var på set-listen. Hele showet var en stor fest med et kæmpe lysshow og et veloplagt publikum på 22.000 mand. Personligt kunne jeg bedst lide, når han var alene på scenen med en guitar, for selvom han er fantastisk dygtig til at få en fest sat i gang, så melder hans alder sig sommetider. Hans stemme er en smule rusten, og han får ikke altid sunget sig op på det niveau som nogle af sangene kræver, hvilket der vel ikke er noget at sige til, hvis man tager hans alder i betragning. Men når han så stod alene og sang og spillede, så blev det pludseligt intimt på en måde, der klædte ham virkelig godt. Det handlede måske også om, at jeg sad på balkonen, for jeg er sikker på, at publikummet på forreste række ville være af en anden mening. Sangen "Black Bird" var personligt min favorit for hele aftenen, hvor han ikke behøvede at holde en fest, men i stedet nå ud til folk på en mere intim måde. Ja, jeg er vist blevet lidt kedelig, men jeg synes jo, at det vilde er fedt, men det intime er lige i skabet. 
I en helhed var koncerten en oplevelse jeg ikke ville erstatte med noget andet! Paul McCartney er sjov, charmerende og virkelig dygtig, og det beviste han i søndags. Forrygende aften!

Alle nedestående billeder er fra McCartneys St. Louis-koncert på nær det øverste der er tourplakaten. Alle billederne (på nær det øverste og det nederste) er taget til St. Louis Post-Dispatch anmeldelse som I kan læse her: anmeldelse af Paul McCartney koncert









Set-listen: "Magical Mystery Tour”, “Junior’s Farm”, “All My Loving”, “Jet”, “Drive My Car”, “Sing the Changes”, “The Night Before”, “Let Me Roll It”, “Paperback Writer”, “The Long and Winding Road”, “Nineteen Hundred and Eighty Five”, “Maybe I’m Amazed”, “I’ve Just Seen a Face”, “And I Love Her”, “My Valentine”, “Blackbird”, “Here Today”, “Dance Tonight”, “Mrs. Vanderbilt”, “Eleanor Rigby”, “Something”, “Band on the Run”, “Ob-La-Di, Ob-La-Da”, “Back in the U.S.S.R.”, “I Got a Feeling”, “A Day in the Life”/”Give Peace a Chance”, “Let It Be”, “Live and Let Die”, “Hey Jude”, “Lady Madonna”, “Birthday”, “Day Tripper”, “Get Back”, “Yesterday”, “Helter Skelter”, “Golden Slumbers”/”Carry That Weight”/”The End”


En dejlig sang at gå i seng, stå op eller nyde sin dag med! For mit vedkommende er det sengetid! Håber I alle har det godt :)

3 kommentarer:

  1. Fantastisk sang. Det må jo have været en helt utrolig oplevelse. En af de ting som du altid vil forbinde med dit år i USA.
    Bare fordi man også kan se det fede i det stille og det enkle, gør dig ikke kedelig Mikkel. Det er vigtigt også at kunne nyde roén :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig skøn sang, ja! :) Haha, ja og det kan jeg i hvert fald!

      Slet
  2. Hej Mikkel

    Fed, fed oplevelse! Den kan du blære dig med, også når du sidder og nikker på et plejehjem.

    Det er slående, at herren, altså sir Paul, stadig tager sig så drenget ud.

    Kh. Lars

    SvarSlet